Sladovníckeho jačmeňa je dosť
AgroserverPotraviny
Medzi prvých päť najvyvážanejších agrárnych komodít na Slovensku patrí jačmenný slad. Celkovo sa ho vyvezie 210-tisíc ton a z tohto množstva až 120-tisíc ton pripadá na spoločnosť Heineken Slovensko. Významne tak podporuje nielen slovenský export, ale aj slovenských pestovateľov jačmeňa, od ktorých odoberá až 60 percent celkovej úrody. Tento rok to bolo 190-tisíc ton. Spoločnosť Heineken vstúpila na slovenský trh strategickou investíciou do pivovaru v Hurbanove v roku 1995. Odvtedy investovala do modernizácie a rozšírenia kapacít pivovaru a sladovne 6,5 miliardy korún. Súčasťou rozsiahlych investícií bolo v roku 2003 sprevádzkovanie najväčšej sladovne v strednej a východnej Európe s kapacitou presahujúcou 140-tisíc ton. Sladovnícky jačmeň Heineken
odoberá výhradne od slovenských farmárov a obchodných spoločností.
Tesnejšia komunikácia
Už od vstupu na trh v roku 1995 začal Heineken budovať komplexný systém podpory pestovania sladovníckeho jačmeňa na Slovensku. Tento zahŕňa okrem obchodnej spolupráce s pestovateľmi jačmeňa aj spoluprácu s obchodnými spoločnosťami, so šľachtiteľskými stanicami a osivárskymi spoločnosťami. V roku 2001 Heineken inicioval založenie Združenia pestovateľov a spracovateľov jačmeňa, ktorého cieľom je bližšia komunikácia s pestovateľmi. V súčasnosti združenie zoskupuje 27 poľnohospodárskych subjektov a za sedem rokov činnosti sa stalo členom skupiny významných obilninárskych a kukuričiarskych združení, ktoré úzko spolupracujú s Heineken Slovensko. Záujem o dlhodobú spoluprácu Posledné dve sezóny boli z hľadiska úrody a následne vývoja cien sladovníckeho jačmeňa úplne odlišné. Úroda z minuloročnej žatvy bola nízka a trhové ceny vysoké. Odberatelia v snahe zabezpečiť si zásoby na ďalšiu sezónu, uzatvárali začiatkom tohto roka zmluvy za vysoké trhové ceny. Tohtoročná žatva však dopadla dobre a spôsobila opačnú situáciu: teda prebytok sladovníckeho jačmeňa na trhu. Napriek tomu, že počas žatvy trhová cena sladovníckeho jačmeňa prudko klesala, Heineken si všetky zmluvné povinnosti splnil a zmluvné ceny zo začiatku tohto roka dodržal. „Po uplynulých dvoch pestovateľských sezónach, teda po skúsenostiach s dobrým aj zlým rokom, sme presvedčení, že iba pri dlhodobej obchodnej spolupráci s pestovateľmi jačmeňa vieme dosiahnuť naše ciele. Tým je predovšetkým dlhodobo zabezpečiť dostatok kvalitného sladovníckeho jačmeňa zo Slovenska pre našu sladovňu za optimálnych cenových podmienok a zároveň garantovať pokrytie pestovateľských nákladov a marže zmluvným dodávateľom sladovníckeho jačmeňa. Tým poskytujeme obchodnú aj finančnú stabilitu našim poľnohospodárom, pretože možné riziká sú vyvážené partnerským spôsobom,“ hovorí Milan Slávik, výrobno-technický riaditeľ spoločnosti Heineken Slovensko.
Stratégia na rok 2009
Aj v roku 2009 má spoločnosť Heineken záujem o dlhodobú spoluprácu so slovenskými pestovateľmi. V súčasnosti pripravuje stratégiu nákupu sladovníckeho jačmeňa z úrody 2009, ktorú koncom tohto roka prerokuje s členmi Združenia pestovateľov a spracovateľov sladovníckeho jačmeňa a do 10. januára 2009 predstaví dlhodobým a perspektívnym partnerom spoločnosti. Po tomto termíne začne s uzatváraním obchodných zmlúv s partnermi. Spoločnosť naďalej pokračuje v prevádzkových odrodových pokusoch jarných odrôd sladovníckych jačmeňov, ktoré sa začali v januári tohto roku. Ich cieľom je možnosť podpory pestovania týchto odrôd ako doplnkového sortimentu popri jarných jačmeňoch. Svojou dlhodobou stratégiou a investíciami sa Heineken Slovensko stal najväčším investorom v slovenskom pivovarníctve a zároveň jedným z najväčších investorov v slovenskom potravinárskom priemysle. Spoločnosť je stabilným lídrom na slovenskom pivnom trhu s trhovým podielom nad 40 percent a na Slovensku zamestnáva takmer 800 ľudí. Prostredníctvom dlhodobej obchodnej stratégie v oblasti nákupu jačmeňa významne podporuje aj slovenské poľnohospodárstvo.
Autor článku: Štefan HRÍBIK
Zdroj: týždenník Farmár, číslo 33/2008
Tesnejšia komunikácia
Už od vstupu na trh v roku 1995 začal Heineken budovať komplexný systém podpory pestovania sladovníckeho jačmeňa na Slovensku. Tento zahŕňa okrem obchodnej spolupráce s pestovateľmi jačmeňa aj spoluprácu s obchodnými spoločnosťami, so šľachtiteľskými stanicami a osivárskymi spoločnosťami. V roku 2001 Heineken inicioval založenie Združenia pestovateľov a spracovateľov jačmeňa, ktorého cieľom je bližšia komunikácia s pestovateľmi. V súčasnosti združenie zoskupuje 27 poľnohospodárskych subjektov a za sedem rokov činnosti sa stalo členom skupiny významných obilninárskych a kukuričiarskych združení, ktoré úzko spolupracujú s Heineken Slovensko. Záujem o dlhodobú spoluprácu Posledné dve sezóny boli z hľadiska úrody a následne vývoja cien sladovníckeho jačmeňa úplne odlišné. Úroda z minuloročnej žatvy bola nízka a trhové ceny vysoké. Odberatelia v snahe zabezpečiť si zásoby na ďalšiu sezónu, uzatvárali začiatkom tohto roka zmluvy za vysoké trhové ceny. Tohtoročná žatva však dopadla dobre a spôsobila opačnú situáciu: teda prebytok sladovníckeho jačmeňa na trhu. Napriek tomu, že počas žatvy trhová cena sladovníckeho jačmeňa prudko klesala, Heineken si všetky zmluvné povinnosti splnil a zmluvné ceny zo začiatku tohto roka dodržal. „Po uplynulých dvoch pestovateľských sezónach, teda po skúsenostiach s dobrým aj zlým rokom, sme presvedčení, že iba pri dlhodobej obchodnej spolupráci s pestovateľmi jačmeňa vieme dosiahnuť naše ciele. Tým je predovšetkým dlhodobo zabezpečiť dostatok kvalitného sladovníckeho jačmeňa zo Slovenska pre našu sladovňu za optimálnych cenových podmienok a zároveň garantovať pokrytie pestovateľských nákladov a marže zmluvným dodávateľom sladovníckeho jačmeňa. Tým poskytujeme obchodnú aj finančnú stabilitu našim poľnohospodárom, pretože možné riziká sú vyvážené partnerským spôsobom,“ hovorí Milan Slávik, výrobno-technický riaditeľ spoločnosti Heineken Slovensko.
Stratégia na rok 2009
Aj v roku 2009 má spoločnosť Heineken záujem o dlhodobú spoluprácu so slovenskými pestovateľmi. V súčasnosti pripravuje stratégiu nákupu sladovníckeho jačmeňa z úrody 2009, ktorú koncom tohto roka prerokuje s členmi Združenia pestovateľov a spracovateľov sladovníckeho jačmeňa a do 10. januára 2009 predstaví dlhodobým a perspektívnym partnerom spoločnosti. Po tomto termíne začne s uzatváraním obchodných zmlúv s partnermi. Spoločnosť naďalej pokračuje v prevádzkových odrodových pokusoch jarných odrôd sladovníckych jačmeňov, ktoré sa začali v januári tohto roku. Ich cieľom je možnosť podpory pestovania týchto odrôd ako doplnkového sortimentu popri jarných jačmeňoch. Svojou dlhodobou stratégiou a investíciami sa Heineken Slovensko stal najväčším investorom v slovenskom pivovarníctve a zároveň jedným z najväčších investorov v slovenskom potravinárskom priemysle. Spoločnosť je stabilným lídrom na slovenskom pivnom trhu s trhovým podielom nad 40 percent a na Slovensku zamestnáva takmer 800 ľudí. Prostredníctvom dlhodobej obchodnej stratégie v oblasti nákupu jačmeňa významne podporuje aj slovenské poľnohospodárstvo.
Autor článku: Štefan HRÍBIK
Zdroj: týždenník Farmár, číslo 33/2008
Komentáre k článku:
Pridať komentár