Najviac peňazí z eurofondov putuje na juhovýchod
Kým stačili štátne orgány vyhodnotiť predvstupový program SAPARD, už sa rozbiehalo riadne povstupové obdobie do Európskej únie aj so všetkými jeho možnosťami. To znamená aj s čerpaním jej fondov, na ktoré už počas predvstupového obdobia, keď bol k dispozícii program SAPARD, vypracovali jednotlivé inštitúcie nové programové dokumenty. Išlo o Rámec podpory spoločenstva, v ktorom boli zahrnuté štrukturálne fondy, cezhraničná spolupráca a iniciatíva EQUAL.
Dve tváre mince
Konečnú správu predvstupového programu SAPARD z fondu poľnohospodárstva a rozvoja vidieka vypracovali až v druhej polovici vlaňajšieho roka. Pritom program ako taký bol realizovaný v rokoch 2000–2004. Adresáti financií však k nemu pristupovali spočiatku opatrne. Osmelili sa až v druhej polovici jeho implementácie, keď už bolo málo peňazí. Najväčší záujem mali poľnohospodári o investície do podnikov a obce o podporu infraštruktúry neprinášajúcej podstatnejšie výnosy. Už pri tomto programe sa potvrdilo, že štrukturálne fondy síce znižujú rozdiely medzi regiónmi tým, že podporujú zaostávajúce, lenže medzi nimi sú tiež diametrálne rozdiely. A tak kým lídri medzi zaostávajúcimi regiónmi o čosi dobehli vyspelé oblasti, tie na konci rebríčka sa prepadli ešte väčšmi, prípadne sa ich situácia nezmenila. Najväčší balík financií išiel od ekonomicky znevýhodnených a infraštrukturálne zaostalých južných oblastí Slovenska, ale žiaľ, väčšina z neho skončila vo vyspelých oblastiach západného Slovenska.
Východné Slovensko sa v tomto programe dostalo do pozície menšinového príjemcu finančných podpôr. Najvyšší objem financií skončil v Nitrianskom a Trnavskom kraji, najmenej v Žilinskom. V prepočte na jeden hektár na tom najlepšie boli okresy Nitra, Hlohovec, Topoľčany, ale aj Považská Bystrica, Detva, Gelnica či Humenné.
Sapard neznížil rozdiely
Program SAPARD teda neprispel výrazným spôsobom k rozvoju regiónov prostredníctvom vyrovnanej a plošne regionálnej konkurencieschopnosti. Podporné prostriedky boli alokované excentricky, nie rovnomerne. Podniky prostredníctvom podporených projektov nevytvárali nové pracovné miesta (s výnimkou opatrenia diverzifikácia vidieckeho priestoru – neinfraštruktúrne investície), ale zvyšovali produktivitu práce. O prostriedky zo SAPARD-u tak prejavili záujem ekonomicky silné subjekty, ktoré zvýšili svoju konkurencieschopnosť i produktivitu práce. Program výrazne stimuloval trend podnikateľskej reštrukturalizácie, ale na druhej strane zrýchlil a prehĺbil rozdiely medzi podnikmi a regiónmi. Výsledkom bolo všeobecné konštatovanie, že fondy sú určené pre silných hráčov, ktorí dokážu predfinancovať projekty. To znamená, že síce dostanú z peňazí vložených do projektu naspäť od 25 do 60 percent, podľa typu opatrenia, ale najprv musia projekt zaplatiť. Zvlášť, ak ide o jednorazové investície, ako napríklad nákup poľnohospodárskej techniky. Celkovo boli z programu SAPARD vyplatené necelé 4 miliardy slovenských korún.
Keď vtáčka lapajú
Už tesne pred rozbehnutím riadneho programovacieho obdobia bolo jasné, že štrukturálne fondy privilegujú lídrov zaostalých. K optimizmu neprispela ani skutočnosť, že takmer miliardu korún presunuli zo Sektorového operačného programu Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka do Operačného programu Základná infraštruktúra v rámci programovacieho obdobia 2004–2006. Tvrdý dosah to malo zvlášť na obce, ktoré tak prešli z pohľadu fondov spod gescie ministerstva pôdohospodárstva pod ministerstvo regionálneho rozvoja a výstavby. A ako je už na Slovensku zvykom podľa príslovia „keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú“, ostalo len pri sľuboch. Pozrime sa však, ako to dopadlo podľa dostupných zdrojov – Poľnohospodárska platobná agentúra, Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR, Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva a iných internetových zdrojov, z ktorých sme čerpali aj pri predchádzajúcej časti.
Najviac prostriedkov zo Sektorového operačného programu Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka opäť smerovalo do Nitrianskeho kraja a najmenej zas do Žilinského kraja. Aby sme boli presnejší, najviac financií išlo do okresov Nové Zámky, Dunajská Streda, Komárno, Levice, Galanta a Rimavská Sobota. Viaceré z týchto okresov vyšli dobre aj pri prepočítavaní podpory na hektár – Galanta, Dunajská Streda, Nové Zámky, ale aj Partizánske, Myjava, Detva či Spišská Nová Ves. V týchto prípadoch však ide i o priestorovo skôr menej produkčné okresy. Sektorový operačný program Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka teda podobne ako SAPARD neprispel k rozvoju regiónov prostredníctvom vyrovnanej a plošnej regionálnej konkurencieschopnosti. Prostriedky opäť boli priestorovo excentricky alokované a podporené subjekty nevytvárali dostatočný počet pracovných miest, vari s výnimkou podpory zlepšenia spracovania poľnohospodárskych produktov. A opäť podporili zvyšovanie produktivity práce.
Vedľa naopak
Ak sa však pozrieme na štrukturálne fondy z celkového pohľadu (podľa informácií, ktoré sa nám podarilo identifikovať na regionálnu úroveň), vyjde nám, že najviac financií prúdilo do východných a južných okresov, teda do hospodársky slabých regiónov s nepriaznivou štruktúrou a s charakteristicky nízkou životnou úrovňou, nízkou hustotou osídlenia, či nadpriemernou nezamestnanosťou. V prepočte na jedného obyvateľa do južných okresov išlo približne 8 600 korún a do východných asi 8 200 slovenských korún. Najviac finančných prostriedkov podľa podpísaných zmlúv malo ísť do oblastí juhozápadného Slovenska, podobne to dopadlo i v prepočte na kilometer štvorcový. Teda podobne ako pri sektorovom operačnom programe Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka. S tým rozdielom, že aj pri celkovom prepočte tohto programu vychádzali južné a západné oblasti lepšie. Nepomer v prípade poľnohospodárstva však čiastočne nahradili priame platby a podpora znevýhodneným oblastiam.
Nová dilema
V poľnohospodárskych fondoch – SAPARD i Sektorovom operačnom programe Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka sú dva uhly pohľadu. Zatiaľ čo jeden pomáha odstraňovať regionálne rozdiely, druhý ich naopak zvyšuje. Vznikla dilema – rozvoj konkurencieschopnosti, alebo priestorové regionálne vyrovnávanie rozdielov? Viaceré opatrenia v poľnohospodárskom programe si vzájomne odporujú svojimi dosahmi. Investície do modernizácie či uplatňovanie inovatívnych postupov vedú skôr k zvyšovaniu produktivity práce a konkurencieschopnosti podniku, ako k zvyšovaniu pracovných miest. Naopak, počet pracovných miest postupne klesá. Ciele opatrení v osi I – zvýšiť konkurencieschopnosť agrárneho a lesníckeho sektora sú v rozpore s cieľmi opatrení v osi III. – zvýšiť zamestnanosť na vidieku a podporiť rozvoj obcí. Ak sa však na to pozrieme z iného uhla pohľadu, tak zavádzanie nových technológií zasa uľahčuje ľuďom prácu a mladí sa do poľnohospodárstva nehrnú. Podpora oboch opatrení by teda mala byť v istej rovnováhe, aspoň čo sa týka pracovných miest. Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa v poľnohospodárstve prehlbujú regionálne rozdiely. Ak tento vývoj bude pokračovať aj naďalej, môže dôjsť k vyľudňovaniu zaostávajúcich území, čo bude mať vplyv na hospodársky a sociálny vývoj, ale aj na kultúrnosť krajiny – krajinotvorbu. (Buriny turistu z kraja skôr vyženú, ako prilákajú.)
Diskriminované obce
K územnej koncentrácii podpôr smeruje stratégia regionálnej politiky stanovená v Národnom strategickom referenčnom rámci a Národnom strategickom pláne rozvoja vidieka, spočívajúca v podpore najvýznamnejších ťažísk (pólov) osídlenia (tzv. inovačné a kohézne póly rastu). Predpokladá sa postupné rozširovanie rastových efektov z rozvinutých, inovačných a kohéznych pólov rastu, do menej rozvinutých území Slovenska. Táto stratégia však môže viesť k tomu, že vyrovnávanie regionálnych disparít sa prejaví v menej rozvinutých územiach až s určitým časovým odstupom, alebo vôbec nie. Rozvoj vidieckych obcí mimo inovačných a kohéznych pólov rastu z poľnohospodárskeho fondu, vzhľadom na nízky objem vyčlenených finančných prostriedkov z verejných zdrojov, bude zanedbateľný. Hrozí tak nebezpečenstvo dlhodobejšieho zaostávania odľahlých vidieckych oblastí, postupného zániku osídlenia v týchto vidieckych priestoroch a z pohľadu potreby pracovných síl v pôdohospodárstve vzniká problém zachovania rozptýlených pracovných príležitostí na týchto územiach. Ide o aktuálny sociálno-ekonomický problém, ktorý by stratégia integrovanej regionálnej politiky mala zohľadniť a systémovo riešiť. Naznačená stratégia nezohľadňuje obmedzené a rozdielne schopnosti vnútorného rozvoja jednotlivých vidieckych obcí a nerešpektuje skutočnosť, že dlhodobo zaostávajúce regióny a najmenšie vidiecke obce nie sú schopné endogénneho rozvoja bez vonkajšej podpory. Okrem toho sú obce podporované z Európskeho poľnohospodárskeho fondu rozvoja vidieka diskriminované tým, že sú platcami DPH, zatiaľ čo obce podporované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja nie sú platcami DPH.
Pomoc s otáznikmi
Pripomeňme si, že regionálna politika Európskej únie predstavuje pomoc prostredníctvom štrukturálnych fondov, poľnohospodárskeho fondu a finančných zdrojov kohéznej politiky. Jej cieľom je znižovať rozdiely medzi jednotlivými regiónmi Európskej únie a zmierňovať zaostávanie menej rozvinutých regiónov. Problémom tejto politiky únie je riešenie zmenšovania regionálnych disparít vo vnútri jej členských štátov a medzi krajinami navzájom. Vysoké čerpanie finančných prostriedkov ukázalo, že nemusí prispieť k podstatnejšiemu znižovaniu rozdielov. „Regionálna politika Európskej únie je politikou orientovanou najmä na vyrovnávanie rozdielov medzi regiónmi v rámci únie. Pokúša sa kompenzovať konkurenčné a iné nevýhody v problémových regiónoch. V tomto smere nie je niekedy dostatočne adresná, ale skôr oblastná. Celkovo možno povedať, že regionálna politika Európskej únie sa príliš orientovala na hospodársky rozvoj cieľových oblastí a relatívne málo brala do úvahy aspekty udržateľného rozvoja, ktorý zahŕňa tak socio- ekonomický rozvoj regiónov, rozvoj ľudských potenciálov, ale aj udržateľnosť životného prostredia a zdrojov územia… Ak hodnotíme regionálnu politiku Európskej únie v kontexte potrieb regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, je zrejmé, že zámery regionálnej politiky Európskej únie vychádzajú zo stavu regionálneho rozvoja a regionálnych disparít v 15 štátoch starej Európskej únie, a teda neráta sa tam s takými výraznými regionálnymi disparitami, aké charakterizujú stav regionálneho rozvoja na Slovensku,“ píše sa v knihe Regionálny rozvoj Slovenska z pohľadu priestorovej sociológie autorov Petra Gajdoša a Jána Pašiaka.
Vidiecka štatistika
Vplyv regionálnej politiky únie na Slovensko je skôr rozporuplný a môžeme ho charakterizovať nízkou efektívnosťou z pohľadu riešenia regionálnych rozdielov a problémov v špecificky problémových oblastiach regionálneho rozvoja a rozvoja vidieka. Ide totiž o dve rozdielne štatistické kategórie – regionálna a vidiecka, ktoré však Slovensko nemá. V prípade Slovenska by sa do štatistickej kategórie vidieka zarátavali len obce do 5 000 obyvateľov, čím by sa spresnili problémy regiónov a vidieka. No ani zo slovenskej strany nie je na centrálnej úrovni dostatočne zvládnutý proces zabezpečenia viacnásobného a súčinného spolupôsobenia sektorových politík v jednotlivých regiónoch. Naďalej pretrváva sektorový, odvetvový prístup k problémom a chýba integrovaný prístup k ich riešeniu. Regionálna a vidiecka politika by mali nasmerovať také zmeny, aby prospeli regiónom, obciam a predovšetkým ich obyvateľom.
Autor článku: Adriana VEREŠPEJOVÁ
Zdroj: týždenník Farmár, číslo 3/2008