Máte problém s pôdou ?
AgroserverRozhovory, reportáže
Pokračujeme v odpovediach na otázky čitateľov v súvislosti s pozemkovými úpravami. Odpovedá odborník z Úradu geodézie, kartografie a katastra v Bratislave
Ing. Jozef Vanek.
Aké podmienky musia byť splnené podľa zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom, aby správny orgán rozhodol podľa § 12 citovaného zákona, že pozemky sú vo vlastníctve inej osoby a aké konanie predchádza vydaniu takéhoto rozhodnutia?
Podané návrhy komisia na obnovu evidencie pozemkov prešetruje podobným spôsobom ako námietky a návrhy na vydržanie podľa § 11 a § 11a. Mala by návrh preskúmať, či je úplný, či dôkazy sú dostatočné, vypočuť svedkov, predvolať si na zasadnutie komisie navrhovateľa, najmä ak potrebuje niektoré skutočnosti spresniť. Ak k návrhu nie je doložené vyjadrenie evidovaného vlastníka, mal by ho upovedomiť o podanom návrhu a vyžiadať si jeho stanovisko, prípadne spísať s ním zápisnicu. Na tieto úkony treba primerane aplikovať ustanovenia správneho poriadku, aj keď komisia na obnovu evidencie pozemkov nie je správnym orgánom a nerozhoduje. V zápisnici zo zasadnutia by mal byť uvedený výsledok zistenia a stanovisko komisie na obnovu evidencie pozemkov. Po prešetrení návrhu, vykonaní a doplnení dôkazov, tento spolu s príslušným spisovým materiálom a so svojím stanoviskom komisia na obnovu evidencie pozemkov odstúpi na príslušný správny orgán. Po doručení na správny orgán, tento je povinný návrh zaevidovať do došlej pošty. Týmto dňom sa začína správne konanie a správny orgán je pri rozhodovaní o návrhu povinný postupovať podľa § 11 zákona a podľa správneho poriadku. Podľa § 19 ods. 2 správneho poriadku podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu. Ak aj bolo podanie označené ako námietka, ale podľa obsahu ide o návrh podľa § 12, rozhodovať bude podľa § 12. Keby komisia na obnovu evidencie pozemkov takto návrh neposudzovala, musí ho tak posudzovať správny orgán. O zmene právnej kvalifikácie podania musí správny orgán informovať navrhovateľa a ďalších účastníkov konania. Správny orgán je povinný zistiť presne skutočný stav veci, a preto si musí obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Za rozhodnutie je plne zodpovedný správny orgán. Pritom nie je viazaný len návrhmi účastníkov konania, ani stanoviskom komisie na obnovu evidencie pozemkov. Ak to bude potrebné, správny orgán vyzve navrhovateľa na doplnenie návrhu, uloží mu primeranú lehotu, preruší konanie a upozorní na možnosť zastavenia konania. Nie je účelné, aby bola lehota neprimerane dlhá, ale musí byť dostatočná na to, aby navrhovateľ mohol požadované doklady zabezpečiť a predložiť správnemu orgánu.
Čo, ak komisia neupovedomila o podanom návrhu všetkých dotknutých vlastníkov?
Ak je zrejmé, že komisia na obnovu evidencie pozemkov neupovedomila o podanom návrhu všetkých dotknutých vlastníkov, musí to v zmysle § 18 ods. 3 správneho poriadku vykonať správny orgán, pritom dotknutý vlastník sa môže, ale nemusí k návrhu vyjadriť. Pokiaľ bol upovedomený, ale v lehote sa nevyjadril, to samo osebe nie je dôvodom na zamietnutie návrhu. Správny orgán musí navrhovateľovi a ostatným dotknutým účastníkom umožniť nahliadnuť do spisu, aby sa mohli oboznámiť najmä s dôkazmi, zabezpečenými a vykonanými komisiou a správnym orgánom.
Autor článku: Eva PICHLEROVÁ
Zdroj: týždenník Farmár, číslo 10/2008
Aké podmienky musia byť splnené podľa zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom, aby správny orgán rozhodol podľa § 12 citovaného zákona, že pozemky sú vo vlastníctve inej osoby a aké konanie predchádza vydaniu takéhoto rozhodnutia?
Podané návrhy komisia na obnovu evidencie pozemkov prešetruje podobným spôsobom ako námietky a návrhy na vydržanie podľa § 11 a § 11a. Mala by návrh preskúmať, či je úplný, či dôkazy sú dostatočné, vypočuť svedkov, predvolať si na zasadnutie komisie navrhovateľa, najmä ak potrebuje niektoré skutočnosti spresniť. Ak k návrhu nie je doložené vyjadrenie evidovaného vlastníka, mal by ho upovedomiť o podanom návrhu a vyžiadať si jeho stanovisko, prípadne spísať s ním zápisnicu. Na tieto úkony treba primerane aplikovať ustanovenia správneho poriadku, aj keď komisia na obnovu evidencie pozemkov nie je správnym orgánom a nerozhoduje. V zápisnici zo zasadnutia by mal byť uvedený výsledok zistenia a stanovisko komisie na obnovu evidencie pozemkov. Po prešetrení návrhu, vykonaní a doplnení dôkazov, tento spolu s príslušným spisovým materiálom a so svojím stanoviskom komisia na obnovu evidencie pozemkov odstúpi na príslušný správny orgán. Po doručení na správny orgán, tento je povinný návrh zaevidovať do došlej pošty. Týmto dňom sa začína správne konanie a správny orgán je pri rozhodovaní o návrhu povinný postupovať podľa § 11 zákona a podľa správneho poriadku. Podľa § 19 ods. 2 správneho poriadku podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu. Ak aj bolo podanie označené ako námietka, ale podľa obsahu ide o návrh podľa § 12, rozhodovať bude podľa § 12. Keby komisia na obnovu evidencie pozemkov takto návrh neposudzovala, musí ho tak posudzovať správny orgán. O zmene právnej kvalifikácie podania musí správny orgán informovať navrhovateľa a ďalších účastníkov konania. Správny orgán je povinný zistiť presne skutočný stav veci, a preto si musí obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Za rozhodnutie je plne zodpovedný správny orgán. Pritom nie je viazaný len návrhmi účastníkov konania, ani stanoviskom komisie na obnovu evidencie pozemkov. Ak to bude potrebné, správny orgán vyzve navrhovateľa na doplnenie návrhu, uloží mu primeranú lehotu, preruší konanie a upozorní na možnosť zastavenia konania. Nie je účelné, aby bola lehota neprimerane dlhá, ale musí byť dostatočná na to, aby navrhovateľ mohol požadované doklady zabezpečiť a predložiť správnemu orgánu.
Čo, ak komisia neupovedomila o podanom návrhu všetkých dotknutých vlastníkov?
Ak je zrejmé, že komisia na obnovu evidencie pozemkov neupovedomila o podanom návrhu všetkých dotknutých vlastníkov, musí to v zmysle § 18 ods. 3 správneho poriadku vykonať správny orgán, pritom dotknutý vlastník sa môže, ale nemusí k návrhu vyjadriť. Pokiaľ bol upovedomený, ale v lehote sa nevyjadril, to samo osebe nie je dôvodom na zamietnutie návrhu. Správny orgán musí navrhovateľovi a ostatným dotknutým účastníkom umožniť nahliadnuť do spisu, aby sa mohli oboznámiť najmä s dôkazmi, zabezpečenými a vykonanými komisiou a správnym orgánom.
Autor článku: Eva PICHLEROVÁ
Zdroj: týždenník Farmár, číslo 10/2008
Komentáre k článku:
Pridať komentár